Att sälja sin bostad i Spanien

Obligatoriska dokument:

Kopia av lagfart
Kopia av pass (alla ägare) 
NIE nummer (alla ägare) 
Energicertifikat (arkitekt) / Certificado energético. 
Bostadscertifikat (arkitekt). / Cedula de 2ª ocupación eller Licencia de 2ª ocupación. 
Om du ägt din bostad i mindre än 10 år är det fortfarande giltigt från när du köpte och behöver inte ansöka igen. 
Nota Simple- Det är en utskrift från fastighetsregistret, där du kan se om det finns någon pant i fastigheten, samt om klagomål har lämnats in om utbyggnader som kan ha genomförts på fastigheten. Den här rapporten kostar cirka 20 € och kan göras av vårt servicecenter eller din skatteombud. 
Kopia av senaste Suma-räkningen / kvittot. (IBI) Kopia av senaste vatten- och elräkning. 
Senaste betalning av eventuell urbanisationsavgift och information om kontaktperson / administratör för urbanisationen. Bank detaljer 
Dessutom bör du också ha papper på telefon / internet / larm så att detta kan avslutas om du flyttar hem för gott. 
Skatter och andra kostnader: 
Plus Valia. Moms till kommunen för fastställd värdeökning på bostaden. 
Eventuellt avslut av lån och borttagande av detta i fastighetsregistret. 
Om du inte är resident i Spanien betalas 3% av försäljningspriset till skattemyndigheterna. Om du inte har gjort en vinst kan dessa pengar ansökas om att få tillbaka. 
Avgifter till servicecentret beroende på utförda tjänster (om du använder deras tjänster) 
Mäklarens arvode
När detta är på plats skrivs ett avtal mellan dig och SydenHus. Detta innebär att vi kan teckna ett köpeavtal på dina vägnar vid försäljningen om du inte är närvarande i Spanien. Ett avtal med en advokat i samband med förliknings- / registreringsförfaranden (Notar) krävs vid varje fastighetsförsäljning i Spanien. Du kan välja din egen advokat för detta eller välja vårt erbjudande genom Servicecenterets advokatjänster. Om du inte planerar att vara i Spanien vid försäljningstillfället, kan du godkänna att ditt skatteombud / eventuellt vårt servicecenter, får en fullmakt för att representera dig under transaktionen hos Notarius Publicus och göra alla andra offentliga överföringar. Energibeviset och bostadscertifikatet bör göras så snart som möjligt efter att du bestämt att sälja, eftersom det kan ta lite tid att göra detta, särskilt på sommaren på grund av semestertid. Kontakta din skatteombud som kan boka en arkitekt som kan göra detta åt dig i god tid.
Dessa certifikat är giltiga i 10 år, så om du haft din bostad i kortare tid än så har du troligtvis detta sedan tidigare och behöver då inte ansöka om det på nytt.
När du väl har beslutat dig för att sälja är det viktigt att fastigheten är i gott skick och ser bra ut. Lika viktigt är rätt prissättning av fastigheten jämfört med andra fastigheter i området. Rätt bostad till rätt pris = Snabb försäljning! 
Kom ihåg att det kan finnas många hus till salu i ditt område och då vill du att din fastighet ska se så bra ut som möjligt. Förutom rätt pris är det viktigt att huset är förberett för försäljning och görs så attraktivt som möjligt. 
Tänk på att bostaden inte bör vara övermöblerad och med mycket dekorationer och personliga saker och se till att hemmet är presentabelt. De som ser bostaden vill kunna föreställa sig hur det skulle vara att bo där och därför är det bra om det finns utrymme för dem att själva få fantisera om hur det kan komma att se ut. Ett snyggt hem ger också intrycket av att vara större. Hemmet ska vara möblerat, men inte mer än det ger intrycket av gott om plats. Rengör, rengör och lufta väl i hela bostaden, inklusive garage och förråd. När den potentiella köparen kommer in i huset är det en kombination av estetik och grundläggande behov som avgör. Det kan vara värt att göra en extra ansträngning innan försäljningen. Med enkla ingrepp kan du göra ditt hem mer attraktivt innan fotografering. Genom oss kan du också boka bostads-stylist om du önskar det.